
PROJECT MEMBER
ニューヨーク発のファッションブランドOVERCOATの日本拠点の計画。ニューヨーク現地と日本の生産背景とのつながりとなるスタジオと、初の直営となる店舗の併設が求められた。 同ブランドデザイナーの大丸隆平さんは、ニューヨーク内外の一流ブランドを顧客にデザインを具体化するコンサルティングを手がけ、技術を高く評価されるパタンナーでもある。服作りに軸をおくブランドの素の現場を覗けることはお客さんにとって他にない体験と考え、商業的な顔は作り込まず既存を活かし即興的に空間を作り上げることにした。 まず、内装解体時に既存天井の下地鋼材を残し、高強度の接合金具で補強し流用した。直接ストックやサンプルのハンガーをかけたり、ハンガーバーの吊り元としたり、波板をのせて反物(布)置場とするなど機能させている。内装は床壁天井の新設を行わずに、既存躯体(コンクリート)の肌理を活かす研磨仕上げとした。また、ストックルームと試着室は躯体間にワイヤーを張り、そこに布をかけて間仕切っている。布をつまんでヒダを生む服作りの様子から着想を得て、フックにはダブルクリップを採用した。裁断用の台の側面はアルミアングルのガイドで既製品のコンテナボックスを個別に出し引きできるようにして、大量の副資材を機能的に納めつつ特徴的に見せた。 ここでお客さんは「スタジオを訪れ、直接作り手から話を聞いて服を買う」ことができる。隔たりや飾り立てなく、透明にブランドを感じられる場を目指した。 This is the project for the Japan base of OVERCOAT, a fashion brand from New York. The studio was required to connect the base in New York with the base in Japan that supports the brand’s production, and also to have the first directly-managed store there. The brand’s designer, Mr. Ryuhei Oomaru, is a highly regarded pattern maker who provides consulting services to top brands in New York and abroad to materialize their designs. I thought that being able to peek into the site of a brand that takes clothes-making so important would be an unparalleled experience for customers. Therefore, I decided not to create a commercial impression, but to create an improvisational space that makes the most of the existing one. Firstly, the steel base of the existing ceiling was reinforced with high-strength joint hardware and reused. It can be used functionally as a place to hang stock and samples, as a hanging place for hanger bars, and as a place to place corrugated plates to hold fabrics. The interior was polished to take advantage of the texture of the existing concrete frame without installing new floors, walls, and ceilings. The stock room and the fitting room are partitioned off by wires strung between the frames and fabrics hung from them. Inspired by the way clothes are made by pinching fabric to create folds, double clips were used for the hooks. The sides of the cutting table have aluminum angle guides that allow ready-made container boxes to be taken in and out individually, making them look distinctive while functionally containing a large number of secondary materials. Here, customers can “visit the studio, hear directly from the creator, and buy clothes. We aimed to create a place where people can feel the brand transparently and without boundaries.